Chudnutie do plaviek


Obezita je v súčasnosti jedna z najvážnejších a najrozšírenejších chorôb. Okrem dospelých mnoho krát postihuje aj deti. Je to vlastne nadmerné ukladanie energie v podobe tuku z rôznych príčin, najčastejšie kombinácia veľkého energetického príjmu, nedostatok pohybu, spôsob výživy, psychika a genetika. Zriedka sa stáva, že obezita je spôsobená endokrinologickým ochorením – problémy so žľazami s vnútorným vylučovaním. Dochádza k nej teda najmä vtedy, ak je príjem energie väčší ako výdaj. S tým sa však dá bojovať. Ako?

Pointa chudnutia je vo všeobecnosti v tom, aby sme spálili viac energie, než prijímame. Prvým krokom je teda zdravý jedálny lístok. Nemusí hneď ísť o drastické dietovanie, naopak, nechajte si poradiť od odborníka, ako si správne vyvážiť stravu pre vás osobne. Na to, ako by váš jedálniček mal vyzerať totiž vplýva veľa faktorov. Takto môžete urobiť napríklad na adrese farmacity.cz.

lettuce

Okrem toho, existuje aj množstvo fám o tom, čo je a čo nie je správne pri chudnutí. Mali by ste sa určite vyhnúť fruktóze pred tréningom, nakoľko ovocné cukry (obsiahnuté nielen v ovocí, ale aj v potravinách vo forme glukózo-fruktózového sirupu) spomaľujú spaľovanie tukov nielen počas cvičenia, ale aj po ňom. Naopak, vhodná je konzumácia rybieho tuku alebo kofeínu a antioxidantov v podobe zeleného čaju. Látky, ktoré pomáhajú spaľovať tuk nazývame spaľovače, medzi ne určite patrí aj L-karnitín, ktorý viaže mastné kyseliny, navyše znižuje riziko srdcovocievnych ochorení a znižuje cholesterol v krvi. Nájsť ho môžeme v hovädzine ale aj hydine. Aj naše telo prirodzene obsahuje určité množstvo L-karnitínu – ak ho máme nedostatok, prejavuje sa to napríklad aj neprimeranou únavou až vyčerpanosťou. Mnohé takéto spaľovače tukov používajú atléti pri profesionálnych športoch.

Pri chudnutí medzi kľúčové slová patrí glykemický index. Čo to vlastne je? Je to bezrozmerné číslo, ktoré vyjadruje, ako rýchlo sa cukor z potraviny vstrebe do tela a ako ovplyvní hladinu cukru v krvi. Potraviny teda vieme na škále od nula do sto rozdeliť na tie s nízkym, stredným a vysokým glykemickým indexom. Potraviny s vysokým glykemickým  indexom, teda tie, ktoré majú viac ako 70 bodov sú tie, ktorých cukry sa rýchlo vstrebávajú, teda vo veľmi krátkom časovom rozpätí znova pociťujeme hlad. Potraviny s nízkym glykemickým indexom majú práve opačné účinky, tie majú menej ako 55 bodov. Práve tieto sú počas chudnutia najvhodnejšie, keďže hladinu cukru v krvi stúpa pomaly a teda nepociťujeme hlad tak skoro. Týmto sa vlastne níži dostupnosť svalového glykogénu a zvýši dostupnosť tukov ako paliva, ktoré spotrebujeme pri výdaji energie. Medzi potraviny, ktoré majú glykemický index nízky patrí najmä zelená zelenina, biela káva, biely jogurt, horká čokoláda, huby, mlieko alebo orechy. Všeobecne môžeme teda tvrdiť, že nízky glykemický index majú tie potraviny, ktoré chutia menej sladko.

swim

Držiac sa zásady – viac svalov spáli viac tukov – po celotelovom tréningu je potrebná zdravá regenerácia svalov. Po každom cvičení nezabudnite na správny a dostatočne dlhý strečing, čím zmiernite svalovú horúčku. Jóga pomáha nielen pri správnej cirkulácii krvi, ale dopomáha k nájdeniu stratenej psychickej rovnováhy. Ak ale už po strečingu budete mať pohybu naozaj plné zuby, vyskúšajte sedacie vaky, ktoré sú veľmi pohodlné.  Môžete totiž pri nich zrelaxovať ako pri čítaní obľúbenej knihy, tak ako aj pri televízií či iného vami zvoleného relaxu.

 Via: fitness.cvicte.sk | kompava.sk | wikipedia.org

 


Viktoria Koosova

Autor: Viktoria Koosova

Zdielať tento príspevok