Hobbit: Neočakávaná cesta (RECENZIA)

Dlho očakávaná prvá časť z trilógie Hobbit s podtitulom Neočakávaná cesta konečne dorazila k nám do našich slovenských kín. Predpremiéry a premiéry boli vypredané, fanúšikovia sú vo vytŕžení. Naplnil však režisér Peter Jackson naše hladné žalúdky ?

Po veľmi úspešných tohtoročných bombách, akými boli hlavne komiksovky The Avengers, The Dark Knight Rises či The Amazing Spider-Man, sa každý tešil na krásne príbehy zo Stredozeme na motívy slávneho anglického spisovateľa J.R.R. Tolkiena. Ako už všetci vieme, tento autor napísal mnoho úžasných príbehov, z ktorých vyčnieva hlavne Pán Prsteňov. Táto slovami neopísateľná trilógia, ktorú v rokoch 2001 až 2003 sfilmoval taktiež Peter Jackson, vyhrala dokopy neuveriteľných 17 Oscarov. To číslo hovorí samo za seba milí čitatelia. Ľudia však po zhliadnutí týchto filmov chceli spoznať príbeh a udalosti, ktoré sa stali ešte predtým, ako Frodo prvýkrát uvidel legendárny prsteň ukutý v Hore osudu. Preto sa po dlhých 10 rokoch Jackson rozhodol opäť oživiť príbeh zo Stredozeme a natočiť film na motívy niemenej známej tolkienovej knihy Hobbit. Je však pochopiteľné, že fanúšikovia majú veľké očakávania, ale aj pochybnosti a jediná otázka ktorá ich trápila bola: Bude táto trilógia minimálne taká dobrá ako Pán Prsteňov?

Bolo veľkým prekvapením, keď Peter Jackson oznámil, že príbeh o Hobbitovi bude tvorený z troch pokračovaní. Prekvapenie kvôli tomu, pretože každý diel Pána Prsteňov bol urobený podľa svojej vlastnej predlohy, kdežto Hobbit bude tvorený z jednej knihy a dokonca ešte tenšej ako ktorákoľvek časť z predošlých spomínaných knižiek. Čiže je jasne vidieť, že jeho hlavným cieľom je zarobiť. A to sa aj odzrkadlilo vo filme a bol to aj prvý menší kameň úrazu tohto megafilmu. Snímka samozrejme ponúka všetky udalosti popísané v jej predlohe a dej bol splnený do bodky, no niekedy robí aj presný opak a nevyplnené miesta nahrádza dejom blízkym Pánovi Prsteňov.

Ďalšou zaujímavou novinkou bolo spracovanie filmu v novom formáte, presnejšie v 48fps (48 snímkov za sekundu). Doteraz sa točili filmy v 24fps a túto novú verziu je možné zhliadnuť iba v špeciálne vybavených kinách 3D IMAX. Ja som mal túto česť na predpremiére filmu a musím povedať, že to na mňa bolo príliš rýchle. Ľudia na to nie sú ešte zvyknutý, no treba však uznať, že to bolo spracované veľmi reálne a spolu s naším milovaným a zároveň nenávideným 3D vytvorili dokopy obrovský zážitok. Veľa kritikom a aj prvým šťastlivcom, ktorí už stihli zhliadnuť prvý diel, sa tieto technológie použité v tomto filme nepáčili a musím povedať, že medzi nich patrím aj ja. Tak či onak, vytvorte si o tom vlastný názor.

Dej filmu, ako už bolo spomenuté vyššie, spĺňa skoro všetky očakávania z jeho knižnej predlohy. Tvorcovia filmu nádherne zobrazili krajiny, po ktorej Bilbo, Gandalf a trpaslíci spoločne zdieľali nezabudnuteľné dobrodružstvá. Sú tu perfektne zrobené rôzne monštrá a zvieratá a film ponúka nové postavy, ktoré dopĺňajú dej Pána Prsteňov. Niektorým divákom sa nepáčil akýsi „rozprávkovský syndróm“, kde napr. nie je žiadne východisko, všetci čakajú, že hlavní hrdinovia zomrú a v poslednej chvíli príde čarodejník Gandalf a všetkých zachráni. Ľudia musia pochopiť, že je to robené podľa knihy a že je to rozprávka.

Poďme teda k hereckému obsadeniu vo filme Hobbit: Neočakávaná cesta. Hlavnú rolu vo filme, postavu Bilba Bagginsa, dostal za úlohu zahrať britský herec Martin Freeman a poviem vám milí čitatelia, zahral ju vynikajúco! Do filmu vniesol vtip a perfektne sa vžil do života obyčajného hobita. Po jeho boku mu bol vždy nablízku jeho priateľ a čarodejník v jednom Gandalf Sivý, ktorého rolu si opäť zopakoval Ian McKellen. Na ňom už pochopiteľne vidno 10 ročný rozdiel medzi trilógiami, no Gandalfovi to vôbec neuškodilo a nestratil nič na svojej kvalite. Niekde som však čítal, že pán McKellen trpí rakovinou prostaty a že mu túto zákernú chorobu zistili v ranom štádiu, tak len dúfajme že pri ňom bude stáť zdravíčko aj naďalej. Nesmieme však taktiež zabudnúť na našich zlatých 13 trpaslíkov, poďme si ich teda len tak zo srandy vymenovať: Dwalin, Balin, Gloin, Oin, Bombur, Bofur, Bifur, Dori, Ori, Kili, Fili, Nori a ich vodca, Thorin Oakenshield, chladnokrvný bojovník túžiaci po pomste pre svoj ľud, ktorého si zahral pomerne neznámy, ale zato kvalitný herec Richard Armitage. Taktiež sa mi veľmi páčilo, akým štýlom pridal režisér Jackson humor do tohto filmu. V Pánovi Prsteňov sa o humorné situácie starali dvojice Legolas s Gimlim a Chicho s Pipinom, zatiaľ čo v Hobbitovi prevláda humor pochopiteľne zo strany trpaslíkov (okrem Thorina) a Bilba samotného. Nakoniec ešte spomenieme nášho miláška Gluma, ktorý bol prepracovanejší ako v pominulých filmoch a jeho prvá scéna s Bilbom stojí zato.

Hobbit už stihol zarobiť 223 miliónov dolárov a je úplne jasné, že toto číslo bude ešte dlho stúpať. Prvý diel si možno vytrpel kritiku od divákov, no aspoň teraz tvorcovia vedia, čo treba zlepšiť. Každopádne návštevu kina veľmi odporúčam,sami posúďte, či dáte prednosť 3D, alebo 2D verzii. Nám neostáva nič iné, ako len s napätím očakávať ďalšie dve pokračovania s podtitulmi The Desolation of Smaug (2013) a There and Back Again (2014).
Môj verdikt: 8/10

Autor: Michal Kupper
Zdroje: downloads.xdesktopwallpapers.com | collider.com