Kútik zdravej výživy 4


Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo vlastne jete? Chcete vedieť, aký dopad na vaše telo majú niektoré potraviny? Zaujímate sa o zdravú výživu alebo chcete zmeniť svoje doterajšie stravovacie návyky?
Ak ste si na všetky otázky odpovedali “NIE”, tak zatvorte krížikom toto okno. Kto si však odpovedal “ÁNO”, tak vás tu vítam. Príjemne sa usaďte a môžeme začať.

Na úvod by som sa touto cestou cestou chcel ospravedlniť všetkým čitateľom tejto rubriky, ktorí museli na štvrté pokračovanie “kútika zdravej výživy” čakať celý mesiac.

Naposledy sme sa venovali bylinkám a ich využitiu hlavne v boji proti chorobám. Dnes by sme sa pozreli na ich praktické využitie v kuchyni a účinky množstva ďalších druhov byliniek.

 

Ako začať?

 

Pokiaľ prechádzame v kuchyni bylinkovou zmenou a chceme začať používať tieto zelené všelieky, určite treba začať pri ich pestovaní. Kupovanie byliniek je finančne veľmi náročné, obzvlášť pre tie menej známe. No bylinky sa dajú pestovať aj doma a nie je to také zložité. Veľkou výhodou takto vypestovaných rastliniek je najmä ich čerstvosť. Navyše viete na akej báze ste ich pestovali a tak môžete predísť zbytočným hnojivám a inej chémii. A na ich pestovanie nepotrebujete obrovské polia a ani záhradu. Stačí vám jeden menší črepník alebo kelímok od jogurtu, okenný parapet, trocha vody a denné slniečko.

Aby ste mohli úspešne pestovať, dodržujte nasledovné:

1. dostatok svetla

2. čerstvý vzduch (dôležité je hlavne vetrať priestor, v ktorom sa rastlinka nachádza. Čím viac budete vetrať a čím viacej svetla bude rastlinka mať, tým rýchlejšie vám bude rásť)

3. pravidelné zalievanie (všetko závisí od druhu bylinky. Najčastejšie však treba bylinky veľa zalievať. Pozor ale na prehnané zalievanie!!)

4. zožeňte si nádobku na pestovanie (črepník na izbové rastliny alebo len jednoduchý kelímok z jogurtu)

5. hlina alebo substrát z obchodu

Medzi najčastejšie pestované druhy byliniek patria: žerucha, pažítka, petržlen, rozmarín, tymián, koriander,…

Na čo bylinky použiť??

cestoviny:  bazalka, oregano, tymián, rozmarín, šalvia

čaje:  medovka, šalvia, rozmarín, mäta pieporná, tymián

polievky:   petržlen, pažitka, kôpor, oregano, ligurček

mäso (ryby):  estragon, bobkový list, šalvia, petržlen, tymian

Poďme sa však na ne pozrieť z bližšia… (Word dokumenty)

oreganopažítkarozmaríntymiánbazalkamäta piepornážeruchapetržlen

Vyššie uvedené odkazy na podrobnejší prehľad bylín budem časom aktualizovať :-)

Pre dnešný diel je to všetko, no a nabudúce sa vrátime naspäť k chémii v potravinách, konkrétne k “ečkam” a ich účinkom pre organizmus.

 

 

 

 

 

 


Autor: Lukáš Adamčík

Zdielať tento príspevok