Začiatok jari – najvyšší čas opäť sa dostať do formy!


Hoci vonku stále vládne “babička Perinbaba” a jar akoby k nám nechcela vôbec prísť, ani sa nenazdáme, sneh sa roztopí, a toto krásne ročné obdobie nás prepadne v celej svojej rozkvitnutej kráse. Práve biela pokrývka v nás môže evokovať pocit, že zima ešte stále nepovedala posledné slovo, a tak naďalej pokračujeme v našom  zimnom športovom “spánku” a pokojne si leňošíme na gauči pred televíziou. Chyba! Práve teraz je totiž ideálny čas začať so sebou niečo robiť – typická jarná únava ešte nezúri v plnej sile a po dlhočiznom zimnom oddychu by sme mali byť správne nabudení a odhodlaní opäť sa dostať do formy. Leto totiž nepočká, kým sa prebudíme zo šoku, že sme zimné kabáty vymenili za plavky.

Ak sa zatiaľ necítite na osviežujúci beh po prírode, ale príprava naň v posilňovni vás vyslovene nudí, tým pravým športom pre vás je jednoznačne plávanie! (Aj keď by to momentálne bolo aktuálne, nemám na mysli “otužilecké” plávanie zo stredu rieky ku brehu na Veľkonočný pondelok…) Voda prirodzene zoštíhľuje a zároveň spevňuje svaly, keďže pri ňom zapájame takmer všetky väčšie svalové skupiny. Otužovaním posilňujeme imunitný systém, zvýšeným úsilím dýchacích svalov sa zasa rozvíja správne dýchanie, ktoré náš život môže ovplyvniť viac, ako sa môže zdať a vodorovná poloha tela pri plávaní zasa pozitívne ovplyvňuje srdcovo-cievnu sústavu. Taktiež pri plávaní zvyšujeme kĺbovú pohyblivosť a prispievame tak sami sebe k správnemu držaniu tela. Okrem všetkých pozitívnych účinkov na naše telo pôsobí priaznivo aj na našu dušu. Okrem všeobecného dôsledku športovania, ktorým je vyplavovanie hormónov šťastia – endorfínov- totiž tiež upokojuje našu myseľ, a tým prispieva k odbúravaniu životu nebezpečného stresu.

Ako bonus je tento “zázračný šport” vhodný pre ľudí všetkých vekových kategórií, výborný je aj počas rehabilitácie. Nie je ani extra náročný, a pritom sa budete už po pár tréningoch cítiť doslova a do písmena ako ryba vo vode. Ak už pre nič iné, tak pre tých 238 kalórií spálených za 30 minút plávania v štýle prsia to určite stojí. To je, mimochodom, úplne rovnaká hodnota, ako by ste za polhodinu spálili pri náročnom aerobiku. A zbaviť sa za príjemne strávenú hodinku vo vode celej tabuľky čokolády naozaj nie je zlá motivácia.

Ak ste doteraz nešportovali, plávanie môže byť pre vás dokonalým odrazovým mostíkom. Aj v mojom životnom príbehu zohráva veľmi dôležitú úlohu. Pred rokom, v čase, keď sa podávali prihlášky na vysoké školy, som sa odhodlala a jednu z nich poslala aj na športovú univerzitu. Celá niekoľkomesačná príprava na talentové skúšky však vyšla nazmar v deň posledného volejbalového tréningu, dva dni pred veľkými skúškami. Zlomila som si totiž prsty na ruke, a tak som ani nedostala svoju šancu dostať sa na vytúženú školu, a hoci dovtedy bol šport mojou najväčšou vášňou, celkom som naň zanevrela. Až donedávna. Po čase mi už tak veľmi chýbal, že som sa rozhodla pomaly začať odznova a dostať sa späť do formy. A začala som práve plávaním.

Plaváreň v menšom stredoslovenskom meste Prievidza som mala overenú – čisté šatne, sprchy a bazén, príjemný a ochotný personál, v správnom čase málo ľudí, a teda dostatok miesta na plávanie. Avšak vzhľadom na to, že kvôli novej univerzite som sa presťahovala do pomerne ďalekej Nitry, musela som sa zmieriť s tým, že do Prievidze budem môcť zájsť iba občas, a nájsť si v blízkosti nového domova iné športovisko, kde by som sa mohla do sýtosti “naháňať” po bazéne. Toto však bolo sklamaním. Hoci na bazén, šatne a sprchy (síce iba dve, a naviac nešťastne situované hneď pri vchode do bazéna) sa nemožno sťažovať, s personálom, ktorý po svojich zákazníkoch vie iba vrčať, že si pýtajú vstup už minútu pred otvorením a ostatnými ľuďmi, s ktorými sa musíte doslova očami dohadovať, aby ste sa v bazéne nezrážali, to už bolo horšie. Nie sú tu žiadne zľavy pre študentov či držiteľov Janského plakety, o to výraznejšie ale pre dôchodcov a mentálne postihnutých ľudí – aspoň niekomu je teda poskytnuté nižšie vstupné (ktoré je v plnej cene prihliadnuc na nie veľmi priateľské prostredie doslova predražené). Ako “bonus” je parkovanie pri plavárni takmer rovnako drahé ako samotný vstup do bazéna. Avšak zvykla som si, že nie všade sú na šport rovnaké podmienky. Ak chceme byť zdraví a dobre vyzerať, niekedy treba aj niečo obetovať. O to viac si treba vážiť, ak máte vo svojom okolí skutočne dobré možnosti k športovaniu.

Ak ste nikdy predtým nechodievali plávať a tento článok vás presvedčil aspoň to vyskúšať, pridávam niekoľko osobných typov, ako sa vyhnúť niekoľkým drobnejším, no nepríjemným problémom:

1. V niektorých plavárňach je pri vstupe do bazéna vyžadovaná kúpacia čiapka, ktorá sa dá zakúpiť či požičať aj priamo v plavárni, tieto však bývajú prevažne vyrobené iba z igelitu a jednej nie veľmi dobre držiacej gumičky. Ak teda máte v úmysle skutočne plávať a nie iba naháňať čiapku po bazéne, určite si vezmite vlastnú, ktorú je možné zakúpiť v ktoromkoľvek športovom obchode. Avšak pozor na kúpacie čiapky vyrobené zo silikónu – z  vlastnej skúsenosti viem, že držia ešte horšie ako tie igelitové, obzvlášť ak ste žena s dlhými vlasmi. Odkedy sa vám namočí do vody, na hlave už držať nebude. Ideálne sú klasické gumené kúpacie čapice – perfektne držia a aj väčšina vlasov vám po plávaní zostane suchá.
2. Dlhých vlasov sa bude týkať aj rada č. 2, preto je určená najmä ženám. Dlho som nemohla prísť na to, akým spôsobom si mám upraviť svoje vlasy po pás tak, aby mi na nich dobre držala čiapka. Vhodné nie sú žiadne vrkoče či chvosty, rozpustené vlasy už absolútne nie. Ideálne je vlasy si upevniť do baletného uzla na temene hlavy, avšak pozor na štipce a sponky, mohli by poškodiť kúpaciu čapicu.
3. Aj ďalšia rada sa týka výlučne žien – ak ste tehotná alebo trpíte kandidózou (aspoň raz za život ju prekoná každá druhá žena), ktorá má sklony k recidíve – a k tej mokré plavky dokonalé prispievajú – pred plávaním nezabúdajte na tampón namočený v panenskom olivovom oleji či natretý špeciálnym krémom, ktorý je dostať v lekárni.
4. Okrem čistej osušky, fľašky pitnej vody a kľúčiku ku skrinke si nezabudnite k bazénu vziať aj balík hygienických vreckoviek. Chlórová voda zvykne poriadne uvoľniť a prečistiť dutiny.
5. Do sprchy si prineste vlastný šampón a mydlo či sprchový gél. Ani v dnešnej dobe nie sú totiž tieto hygienické pomôcky v každej plavárni samozrejmosťou. Taktiež odporúčam vziať si na plaváreň plážovú obuv a z hygienických dôvodov nekráčať v šatniach a pri bazéne bosými nohami.
6. Vždy si so sebou do tašky berte mikroténové vrecko či igelitovú tašku na mokré plavky a osušku. Ostatné veci, ktoré máte so sebou pribalené, tak nebudú od nich vlhké.
7. Plavecké okuliare nie sú nevyhnutnosťou, ale určite veľmi dobrou pomôckou. Pozor na ich utesnenie skôr, než sa potopíte. Nikdy ich neutierajte zvnútra a pri ich skladaní z hlavy ich nenaťahujte pred očami, mohli by ste si spôsobiť nepeknú modrinu, či dokonca vážnejší úraz.
8. Ideálne sú plavky určené pre plavcov. Najmä pri trénovaní skokov do bazéna môžu dvojdielne plavky u žien či široké plavky u mužov spôsobiť menší trapas :-)

Okrem týchto niekoľkých rád však každý z nás musí sám zistiť, čo na plávanie potrebuje a vytvoriť si určité zvyky, najmä pri balení športových potrieb. Stačí mi jeden uterák? Alebo ich potrebujem viac? Mám si vziať aj krém na ruky? Koľko pitnej vody spotrebujem? Na všetky tieto a mnohé ďalšie otázky si musí každý zodpovedať sám. Verím, že podľahnete čaru plávania rovnako ako ja a možno sa v bazéne aj niekedy stretneme. Na záver mi už zostáva iba zaželať vám čistú vodu, milý personál a príjemný, kvalitný a ničím nerušený športový zážitok!

Zdroje: slovaksport.tv | mskpuchov.sk | arabianmuscles.com

 

 


Autor: Martina Píšová

Zdielať tento príspevok